Hoe actief blijven banken in assurantiebemiddeling?Hoe actief blijven banken in assurantiebemiddeling? De aandacht voor verzekeringen bij de banken verschuift. De banken lijken zich terughoudend op te stellen als het om verzekeren gaat. De vraag is of dit een groeikans kan betekenen voor het intermediair. En hoe gaat de consument reageren?

De nog niet zo lang geleden ontstane bankverzekeraars zoals ING Groep met Nationale-Nederlanden en SNS met Reaal worden ontbonden. Ook zien we dat banken steeds meer met een (zeer) beperkt aantal leveranciers werken en dat de verzekeringen in de particuliere en MKB-sector in standaard pakketten worden gegoten. Verzekeringen van derden die nog in de portefeuille zitten, worden waar mogelijk overgesloten naar de eigen producten. Op zich is dit logisch en begrijpelijk; door een standaard product aan te bieden kun je processen goed automatiseren en efficiënt werken, met alle voordelen van dien.

Het intermediair
Binnen het intermediair is er ook een tendens om met minder maatschappijen te werken. Het is echter een feit dat het intermediair meer smaken kan aanbieden en daardoor beter in staat is maatwerk te leveren. Op dit gebied zetten de banken zichzelf op achterstand. Ik ben ervan overtuigd dat het intermediair flink kan groeien, of dat nu al doet. Natuurlijk is het wel zo dat er klanten zijn voor wie een standaardpakket – of dit nu particulier of zakelijk is – passend is en de behoefte aan advies minimaal. De aangeboden pakketten dienen dan uiteraard wel een goede prijs-kwaliteitverhouding te hebben.

De klant
Dat de huidige consumenten kritisch zijn, is allang geen nieuws meer. De vraag is of ze tevreden zijn met het aanbod van de banken of dat ze toch meer gevoel hebben bij een ruimere keuze in verzekeringsoplossingen. Ik verwacht dat de consument voor advies en maatwerk bij de meeste banken straks niet meer terecht kan.

De toekomst
De vraag is hoe actief de banken willen blijven in assurantiebemiddeling. Banken zullen zich meer en meer toeleggen op risicoanalyse en –management. Het sluiten en onderhouden van verzekeringen zullen zij (deels) overlaten aan derden. Bovendien zullen zij standaardpakketten aanbieden die eenvoudig te administreren zijn en weinig tot geen advies behoeven. Deze veranderende houding van de banken biedt zeker mogelijkheden voor het intermediair. Maar hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien, dat zal de toekomst leren.