Slechts 55 procent van de huizeneigenaren is tevreden over de diensverlening van hun hypotheekadviseur na het afsluiten van de hypotheek.

Dit jaar waren er relatief wel meer tevreden huizenbezitters dan vorig jaar (51 procent), meldt belangenorganisatie Vereniging Eigen Huis dinsdag. Maas Marktonderzoek heeft in opdracht van VEH veertienhonderd huiseigenaren ondervraagd.

Bijna de helft van de huizenkopers ergert zich het meest aan het feit dat de adviseur na het afsluiten van de hypotheek geen contact meer opneemt. Ze horen dan bijvoorbeeld niet dat de maandlasten vanwege de lage rente omlaag kunnen en krijgen ook geen seintje dat het verstandig kan zijn om de hypotheek aan te passen vanwege nieuwe regels.

Volgens VEH wil een op de vier huiseigenaren na het afsluiten regelmatig contact hebben met de hypotheekadviseur. Slechts een op de acht krijgt in de praktijk nog aandacht van de adviseur.

Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna de helft na het afsluiten helemaal niets meer hoort van de adviseur, terwijl slechts een vijfde daar tevreden mee is.

Wensen

VEH benadrukt dat huiseigenaren verschillende wensen hebben en dat adviseurs daar nog te weinig op inspelen. De respondenten blijken een voorkeur te hebben voor een persoonlijke manier van benaderen, waarbij ze zelf de regie houden. Zo wil 31 procent van de ondervraagden het liefst een persoonlijke e-mail met de mogelijkheid om online een afspraak te maken.

Een kwart wil een persoonlijk bericht met mogelijkheden om de hypotheek aan te passen. En slechts 4 procent van de huiseigenaren waardeert ongevraagde telefoontjes en algemene nieuwsbrieven van de hypotheekadviseur.

Tussenpersonen

Ook worden onafhankelijke tussenpersonen meer gewaardeerd dan hypotheekadviseurs van een bank. Van de huiseigenaren die hun hypotheek via een onafhankelijke tussenpersoon hebben afgesloten, is 60 procent tevreden over het contact met de adviseur.

Onder de groep die de hypotheek rechtstreeks bij een bank heeft afgesloten, is het percentage een stuk lager (48 procent). De respondenten vinden contact met een tussenpersoon over het algemeen persoonlijker, informeler en prettiger dan contact met een bankmedewerker.

Aanvullende regels

“De huidige regelgeving is nog te veel gericht op het moment van afsluiten van de hypotheek en niet op de dertig jaar daarna, terwijl vrijwel iedere huiseigenaar in deze decennia te maken krijgt met veranderingen in zijn persoonlijke situatie en met wijzigingen op de hypotheekmarkt”, zegt VEH-directeur Rob Mulder.

“Bij de keuze van een adviseur moeten mensen duidelijkheid krijgen over wat zij na het sluiten van de hypotheek aan service kunnen verwachten en welk prijskaartje daar aan hangt”, meent Mulder. De organisatie pleit ervoor dit vast te leggen in aanvullende regelgeving.

BRON: Nu.nl