Ruim een op de drie woningbezitters (37%) heeft bij de aankoop van het huis niet gekeken naar de risico’s van echtscheiding, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid en is niet voorbereid op de financiële gevolgen ervan, zo concludeert BLG Wonen uit een onderzoek dat door GfK is uitgevoerd. Ruim de helft stelt periodiek contact met de adviseur na het sluiten van de hypotheek op prijs.

Bij de huizenbezitters baren werkloosheid (40%), de huizenprijzen (31%) en het wegvallen van de partner (30%) de meeste zorgen. In de praktijk blijkt werkloosheid in 27% van de gevallen de oorzaak van betalingsproblemen. Daarna zijn een ontoereikend pensioen en een lager inkomen door als zzp’er te gaan werken (beide 11%) de belangrijkste factoren. Ontstaan er problemen, dan weet de huiseigenaar soms niet welke hulpmiddelen er voorhanden zijn. Zo weet ruim een kwart niet dat een restschuld kan worden kwijtgescholden of dat de geldgever kan helpen als er betalingsproblemen ontstaan.
Verder is 93% onbekend met het bestaan van een doorgeefregeling, waarbij de nieuwe eigenaar dezelfde hypotheekrente betaalt, en 73% weet niet dat een restschuld soms meegefinancierd kan worden in een nieuwe hypotheek. De bijleenregeling is bij velen onbekend: 68% is er niet van op de hoogte dat de hypotheekrente alleen volledig aftrekbaar is als de overwaarde van het verkochte huis in de nieuwe woning wordt gestoken.

Proactiviteit
Van zijn adviseur verwacht een kwart van de ondervraagden proactieve informatie over financiële gevolgen bij veranderingen in zijn persoonlijke situatie. Als de adviseur na het sluiten van de hypotheek elk jaar contact onderhoudt, zegt 55% naar dezelfde adviseur terug te gaan.
BLG Wonen liet het onderzoek doen onder ruim 2.000 huizenbezitters van 35 jaar en ouder.

BRON: Amweb.nl